Ik wil maandelijks via dit blog mijn handel en wandel in
de visserij kenbaar maken.
Er is binnen de visserij altijd wel iets te melden. Mijn functies binnen de visserij zijn;
Voorzitter Visserijvereniging Noord West.
Directeur J&F Kraak en Zonen.
2e
Voorzitter Vorstandsrat Fischerei-Genossenschaft Elsfleth eG.
Geschäftsführer Hullmann Seefischerei Brake.
Deelnemer Kantorenoverleg Samenwerkende Accountants.
Eind december waren er wat perikelen rond de vergunning “elektrisch
vissen”. Omdat het overleg met Noorwegen nog niet klaar was werden de
vergunningen nog niet uitgereikt. In Nederland was snel een tussenoplossing geregeld. Voor de Duitse vlagschepen was dit nog even
spannend.
De Duitse overheid was met kerstreces ,daarom kon er geen duidelijkheid
gegeven worden of er op 1 januari gevist kon worden. Dat is toch knap vervelend
als er leden liggen om te bouwen en denken dat ze in het nieuwe jaar aan de
slag te kunnen gaan. Gelukkig is het goed gekomen. De boodschap aan de
regelgever is dat ze op moeten schieten met zekerheid voor “elektrisch vissen”.
Het gaat allemaal veel te traag op deze manier.
Eind januari ben ik naar een bijeenkomst van ILT geweest.
Deze afdeling van het ministerie verzorgt o.a. de controles aan boord van
visserijschepen. De bijeenkomst ging hoofdzakelijk over veiligheid aan boord
van visserijschepen. De medewerkers van ILT kwamen met de boodschap dat deze
niet goed is. Dit werd echter met verkeerde cijfers aangetoond. De Visserij is
volgens hen het 3e gevaarlijkste beroep.
Maar volgens mij is dat niet verwonderlijk; de visserman
weet dat hij bloot staat aan gevaren, hij weet ook dat er als er wat gebeurd
dat hier lering uit getrokken moet worden. Maar de controlerende instantie en
de regelgever moeten het niet overdrijven.
De controleafdeling geeft aan strenger te gaan
controleren en eerder straf op te leggen. We dienen hiermee rekening te houden
en nog meer bij de regelgevers aan te dringen om te komen tot een uitvoerbare en aanvaardbare regelgeving.
Begin februari hebben wij als afdeling Noordwest een
overleg met een tweede kamerlid van de VVD. We zullen de punten daar (weer)
onder de aandacht brengen.
Onze vlagkotter BRA 2
heeft zijn eerste reis van het jaar voltooid. Hiervoor heeft het schip
een verbouwing ondergaan aan het
achterschip en onder de bak. Alles is weer prachtig opgeknapt. Wij
willen Luyt, VCU en andere bedrijven hiervoor bedanken. De eerste besomming is ook
redelijk, maar helaas werkt het weer niet mee om dit te vervolgen.
Bij ons Nederlandse bedrijf beschikken wij alleen over
een quotum. Wij zijn druk op zoek naar een Euro-kotter voor dit bedrijf. Het valt
nog niet mee om een goed betaalbaar schip te vinden. Het probleem is dat wij
vinden dat we teveel moeten betalen en dat de verkoper vindt dat hij te weinig
krijgt. Ik ga er vanuit dat we met twee partijen bij elkaar komen, zodat we op
de middenweg uitkomen.
Uit functie als fiscaaladviseur is er een succes behaald voor
de meevissende DGA’s. De collega’s op Urk zijn in 2010 samen met de
belastingdienst Zwolle overeengekomen dat de meevissende DGA fiscaal als deelvisser
dient te worden behandeld (op diverse plekken gebeurde dit al). Dit scheelt
direct in de portemonnee van deze visser. Nu moet je niet denken dat wat voor
de visser op Urk telt ook automatisch voor de visser in Noord Holland telt.
De inspecteur in Noord Holland dacht hier namelijk heel anders over. We moesten aan de
slag met de belastingdienst aldaar.
Samen met Marco Bakker van Omnyacc en Henk de Haan van Flynth zijn er stevige
overleggen geweest met de belastingdienst, maar uiteindelijk heeft het gunstig
uitgepakt en heb ik in januari de eerste aanslagen met teruggaven ontvangen.
Hierbij laat ik het voor het verslag van januari.
interessant stukje gerrit .
BeantwoordenVerwijderen